Dela nyhet
Föräldramöte sammanfattning
28 mar 2023 2 kommentarer
Tack för ett bra möte i går.
För er som inte kunde närvara -en sammanfattning!
Läget i laget
Vi lyfte att vi har problem & attityder som inte är acceptabla behöver brytas för att vi ska få till ett bra lag & bra spel. Det förekommer av och till ovårdat språk, retsamma kommentarer, aggressivt spel & vi har svårt att få till den respekt & det lugn vi behöver för att komma framåt. Enades om att svordomar, nedlåtande kommentarer, frustrerat spel, motargumentation mot träningsupplägg eller ”skäll” mellan spelare behöver motverkas nu. På mötet diskuterar vi möjliga orsaker & lösningar.
- Vi välkomnar/presenterar i dag Lina till ledargruppen som kommer att hjälpa till att styra upp kamratskap, schyst spel och stötta för att uppnå ett bra klimat inom laget utifrån våra problem.
- Tydligare ledarskap -ifrågasättande/motsättning över träningens upplägg, lagindelning eller positioner ska inte accepteras utan få konsekvenser
- Våga vänta ut tystnad till full uppmärksamhet uppnås - minska på matchtiden med den tid förseningen tar.
- Att låta barnen samlas kort inför utanför plan/omklädningsrummet vid iaf matcher & ”stoja” av sig, kan få barnen att bli mer koncentrerade på spelet när väl på plan
- Ta barnen ur spel/aktivitet en stund när de inte följer reglerna.
- Samtal om situationer som uppstår dels i nära anslutning samt vid uppföljning vid nästa tillfälle -grupp eller enskilt
- Ökad föräldranärvaro vid träningar samt fler ledare/tränare för att ge möjlighet till fler övningsstationer så barnen får mindre tid att tröttna i köer/väntan.
- Jobba med ”morot” Guldstjärnor eller Grönt kort för att uppmuntra till kamratskap, utveckling tex att man lyssnat, varit schyst osv
Vårterminen
- Nya träningstider KG v 16-18 tis & tors
- Efter v 19 prel. tis/tors- en sen & en tidig träning
- 7:7 spel- nya regler;
- Seriespel - 2 lag anmälda i div 13 Västergötlands fotbollsförbund (VFF)- inget spelschema ännu kan bli olika veckodagar
- Lagindelning kommer - förslag att byta lag efter sommaren & indela geografiskt. Adde & Robert kommer ansvara för varsitt lag.
- Förmodligen behövs 1 volontär /förälder vid varje match
Lagevangemang
Att vara spelare i TBIS innefattar ett gemensamt lagansvar dvs att föräldrar ska hjälpa till och bemanna arbetspass som laget blivit tilldelade. Vi kommer kalla er på dessa arbetsuppgifter. Först förväntas alla delta på TBIS-städdag 22/4. Övriga arbetspass som är ca 50 till antalet är redan inlagda i P-13 kalender så ni kan se vad det handlar om -datum & tider. Vi gör som föregående år med fördelning. Vi släpper arbetspassen 11/4 kl: 18:00 & då är det först till kvarn som gäller. Med tanke på antalet arbetsuppgifter så är det minst 2 pass per barn man behöver ta (tränarna hoppas dessutom frias från ansvar). Om man inte kan de pass som finns tillgängliga får man försöka byta med ngn annan (svara därför gärna även nej och anledning på pass ni vet att ni inte kan byta).
Kommande aktiviteter
- Maxi-cup 30/4 - 2 lag anmälda - definitiv kallelse kommer strax
- Fotografering mitten av maj- alla behöver fylla i en fotolapp innan!
- Bowling- siktar på att bowla vid säsongsuppstart efter sommaren!
- Ev någon mer cup efter sommaren/ hösten/vintern- kom gärna med förslag!
Alla som betalt medlemsavgift fick på mötet sina shorts/strumpor och ev. Coop- kuponger samt fotograferingslapp. Ni som inte var med får höra av er & hämta detta i samband med träning!
Frågor? Välkomna att höra av Er!
Ledarna P-13
Kommentarer
Per A 29 mar 2023
Bra sammanfattat. Tack för att ni tog det viktigaste och mest grundläggande först.
Krister Skoog 29 mar 2023
Mycket bra sammanfattning och ett grönt kort till ledargruppen för ert engagemang!!